Det å innrede et smarthjem er ikke den enkleste oppgaven i verden. Det er ikke gitt at de smarte lampene, robotstøvsugeren og den internettilkoblede vaskemaskinen kan snakke sammen bare fordi de er intelligente – altså koblet til nettverket og vanligvis styrt ved hjelp av en app. Derfor har det ofte vært slik at du måtte velge en plattform når du skulle gjøre hjemmet ditt smart. Det kunne for eksempel være Google Home, Apple HomeKit eller Samsung SmartThings, og da ble du til en viss grad bundet til å bruke produkter som støtter akkurat den standarden.

Dette var mer komplisert for deg som forbruker, men bra for produsentene, som dermed beholdt kundene fordi du kunne risikere at produkter fra forskjellige produsenter som fungerte bra på papiret, i praksis ikke snakket særlig godt sammen. Men dette er i ferd med å endre seg. Nå er store selskaper som Google, Amazon og Apple gått sammen om å få alle de elektroniske dingsene i moderne smarthjem til å forstå hverandre. Det skjer ved hjelp av den nye standarden Matter, som skal sette en stopper for forvirringen med forskjellige systemer som ikke kommuniserer med hverandre.

Google Home eller HomeKit?

I dag har mange smartprodukter egne apper eller de kan bare kommunisere med én teknologi, for eksempel Google Home eller Apple HomeKit. Her er planen at Matter skal ha en samlende paraplyfunksjon. Matter er med andre ord en standard som skal få smartenhetene dine til å forstå hverandre. Prosjektet het opprinnelig CHIP (Connected Home over IP).

Tanken er at du bare skal kunne kjøpe den smartbelysningen du foretrekker, uten å bekymre deg for om den også kan brukes sammen med den digitale assistenten du har hjemme. Det vil ikke være en felles app til Matter, og den får heller ikke en egen digital assistent. I stedet sørger standarden for at alle enhetene kan kobles sammen via Bluetooth eller wifi.

Dette bør du se etter

Når det gjelder forbrukernes utbytte av Matter-standarden, kan dette deles inn i to kategorier: eksisterende utstyr og utstyr som du vil kjøpe senere. La oss starte med det sistnevnte. Hvis du ønsker å fremtidssikre smartenhetene dine, for eksempel termostater, kameraer eller en Hue Bridge, bør du se etter Matter-standarden når du er i butikken.

Hvis du er i tvil, kan du spørre ekspeditøren om det aktuelle produktet støtter Matter. På den måten sikrer du at produktet fungerer med Matter-standarden og derfor vil kunne kobles til mye annet utstyr. I dag finnes det rundt 130 produkter som er allerede klare til å bruke Matter, og nylig lanserte IKEA den nye huben Dirigera Smart Hub, som er en styringssentral til smarthjemmet som støtter denne standarden.

Sjekk utstyret ditt her

Når det gjelder eksisterende utstyr er saken litt mer trøblete, og du må selv finne ut om utstyret ditt støtter Matter. Noe av det kommer til å bli oppdatert slik at det vil fungere med Matter-standarden. Det gjelder for eksempel 2. generasjon Google Nest Hub, Nest Audio og Nest Mini, som er intelligente høyttalere med Google Assistent. Men også Philips Hue Bridge er blitt oppdatert og støtter dermed Matter, slik også Apples HomePod mini og Home- Pod støtter den nye standarden. Ved hjelp av Google kan du selv undersøke om enhetene dine støttes av den nye standarden.

Og på nettsiden nedenfor kan du alltid se hvilke produkter som støtter Matter.

www.komputer.no/matter-devices

Innholdet er kun for abonnenter

Logg inn i Fordelssonen for å se innholdet.
Ennå ikke abonnent? Prøv for kun kroner 29,-
  • Som abonnent får du:
  • Tilgang til over 500 sikre og gjennomtestede programmer
  • Grundige veiledninger på norsk
  • Tilgang til å stille tekniske spørsmål hele døgnet
  • De nyeste testene og anmeldelsene
  • De siste 12 utgavene av bladet digitalt
  • Det trykte bladet levert på døra
Alt innholdet i Fordelssonen er utvalgt av Komputer for alles redaksjon og kan fritt lastes ned av bladets abonnenter. Vår eksperter har testet det med markedets ledende sikkerhetsverktøy for å sjekke at det er 100 prosent fritt for virus og andre sikkerhetstrusler, slik at det er trygt på bruke det på pc-en. Som abonnent på Komputer for alle kan du alltid bruke supporttjenesten vår til å stille spørsmål om programmer og annet innhold i Fordelssonen. Du finner supporttjenesten på komputer.no/support.