Å løse andres dataproblemer er i seg selv et problem – å løse dem over telefon er enda mer krevende. Som regel er ikke personen i den andre enden særlig datakyndig, og vedkommende sliter ofte med å beskrive problemet. Enda verre er det at du ikke ser skjermen på den hjelpetrengende maskinen. Resultatet er som regel en lang periode med famling i blinde, helt til problemet omsider blir løst – som regel etter utallige misforståelser der personen ved den andre maskinen endrer feil innstillinger.

Heldigvis finnes det av samme grunn flere ulike verktøy for fjernstyring av datamaskiner. Blant de mest kjente er TeamViewer, men slike hjelpeverktøy krever ofte et mer eller mindre omstendelig oppsett. Det betyr gjerne at du uansett må bruke tid og krefter på å instruere den som får hjelp, med å klargjøre programmet før du kan bruke det. Slik er det ikke med Microsofts eget fjernstøtteprogram. Programmet ”Hurtighjelp” er særdeles enkelt i bruk og er allerede klart til bruk på begge datamaskinene.

Lynrask hjelp i Windows

”Hurtighjelp” er forhåndsinstallert på alle datamaskiner med Windows 10 eller 11. Du behøver altså ikke å veilede andre om hvordan de skal installere programmet, før du kan hjelpe dem. I stedet fungerer det forbløffende enkelt: Du åpner “Hurtighjelp” i Windows og logger inn med Microsoftkontoen din. Dermed oppretter programmet en spesiell kode som du formidler til den du skal hjelpe.

Vedkommende skriver eller kopierer inn koden til ”Hurtighjelp” på maskinen sin og klikker på en knapp som gir deg tillatelse til å fjernstyre maskinen til ham eller henne. Oppsettet er bokstavelig talt unnagjort på sekunder. Deretter kan du styre den andre maskinen direkte fra din egen pc. Det spiller ingen rolle om du har Windows 11 mens den du hjelper har Windows 10 eller omvendt. ”Hurtighjelp” fungerer på tvers av de to operativsystemene.

Tegn og skriv

Når du hjelper andre via “Hurtighjelp”, kan du til og med gjøre det enklere for mottakeren å forstå hva som foregår. Programmet har nemlig en verktøylinje med funksjoner som gjør det mulig å kommunisere underveis. Du kan for eksempel tegne rett på skjermen og markere med røde sirkler hvilke punkter i innstillingene den du hjelper bør holde øye med for å unngå problemet i fremtiden. ”Hurtighjelp” har også en nettpratfunksjon der dere kan skrive til hverandre, men enda bedre er det å gå rett på sak og snakke med hverandre mens dere løser problemene.

Det er tross alt lettere å forstå hva som skjer når man snakker sammen. Tidligere ville det kanskje blitt en utmattende samtale der du måtte bruke mye krefter på å få mottakeren av hjelpen til å klikke på de rette stedene i Windows. Nå kan du fortelle hva du gjør for å løse problemet, mens du viser det. Det er bedre for begge parter.

Innholdet er kun for abonnenter

Logg inn i Fordelssonen for å se innholdet.
Ennå ikke abonnent? Prøv for kun kroner 29,-
  • Som abonnent får du:
  • Tilgang til over 500 sikre og gjennomtestede programmer
  • Grundige veiledninger på norsk
  • Tilgang til å stille tekniske spørsmål hele døgnet
  • De nyeste testene og anmeldelsene
  • De siste 12 utgavene av bladet digitalt
  • Det trykte bladet levert på døra
Alt innholdet i Fordelssonen er utvalgt av Komputer for alles redaksjon og kan fritt lastes ned av bladets abonnenter. Vår eksperter har testet det med markedets ledende sikkerhetsverktøy for å sjekke at det er 100 prosent fritt for virus og andre sikkerhetstrusler, slik at det er trygt på bruke det på pc-en. Som abonnent på Komputer for alle kan du alltid bruke supporttjenesten vår til å stille spørsmål om programmer og annet innhold i Fordelssonen. Du finner supporttjenesten på komputer.no/support.