Å få misbrukt eller stjålet identiteten sin er ikke bare en ubehagelig opplevelse. Det er mye, mye verre. Først og fremst kan det koste deg mange penger, men prosessen kan også trekke ut i lang tid og være ødeleggende, mentalt og fysisk. Hvis kriminelle misbruker identiteten din, må du for eksempel bruke tid og krefter på å overbevise kreditorer om at det ikke er du som har tatt opp lån.

Eller du må overbevise sinte mennesker som selv har blitt svindlet om at du ikke er bakmannen, selv om navnet og bildet ditt er blitt brukt. I tillegg kan du ikke vite sikkert hva kriminelle har stjålet av opplysninger om deg og hva opplysningene blir brukt til. Det er altså ikke nødvendigvis bare en kostbar opplevelse å bli utsatt for identitetstyveri – det kan også gi psykiske problemer. Derfor må du beskytte deg mot identitetstyveri, noe som dessverre er lettere sagt enn gjort. For selv om du er forsiktig og ansvarlig, kan du likevel havne i store problemer, ettersom internettet og moderne teknologi gjør det lettere for svindlere å få tak i konfidensielle data.

Enkelt for kriminelle

Med Internetts utbredelse har de kriminelle fått et utall av nye metoder til å stjele identiteten din. I motsetning til tidligere, da identitetstyver fysisk måtte stjele for eksempel identifikasjonspapirer eller betalingskort, kan du i et digitalisert samfunn bli utsatt for identitetstyveri selv om passet og kredittkortet ligger gjemt bort i en låst skuff.

Svindlere kan enkelt få tak i privat og sensitiv informasjon ved for eksempel å bruke nettfiskemetoder, hacke datamaskiner og telefoner eller ved å fange opp opplysninger fra utsatte nettsider eller på det mørke internettet, der blant annet stjålne pass og førerkort er til salgs.

Kjenn til svindlernes metoder

Du kan ikke forhindre at nettsider som inneholder personopplysningene dine blir hacket, men du kan gjøre det vanskelig for kriminelle å få tak i konfidensiell informasjon og dermed stjele identiteten din på andre måter. For hvis du kjenner til de kriminelles metoder, øker du sjansen for å oppdage svindelen før den finner sted. I noen tilfeller er sunn fornuft det sterkeste våpenet, og du bør alltid tenke nøye gjennom hva du deler med andre – spesielt på Internett.

Unngå for eksempel å sende et bilde av identifikasjonspapirer som førerkort, helsetrygdkort eller pass til fremmede når du inngår avtaler med privatpersoner på Internett og skal dokumentere at du er den du er. Det er nemlig risiko for at opplysningene havner i hendene på en svindler, og da kan opplysningene dine enten utnyttes til å ramme deg eller til å svindle andre i fremtiden. Men sunn fornuft er ikke alltid nok, og det kan være nødvendig å ta i bruk flere metoder for å beskytte seg. Sosiale medier blir for eksempel i stor grad misbrukt av svindlere, for her kan de enkelt få tak i bildene dine.

Bildene kan bli brukt til å lage falske profiler, der svindlerne utgir seg for å være deg eller en fiktiv person, som brukes til å svindle andre. Men ved at du for eksempel gjør Facebook-profilen din privat, blir det umulig for svindlerne å stjele bildene dine. Og det er en veldig god start hvis du vil unngå å bli utsatt for identitetstyveri

Innholdet er kun for abonnenter

Logg inn i Fordelssonen for å se innholdet.
Ennå ikke abonnent? Prøv for kun kroner 29,-
  • Som abonnent får du:
  • Tilgang til over 500 sikre og gjennomtestede programmer
  • Grundige veiledninger på norsk
  • Tilgang til å stille tekniske spørsmål hele døgnet
  • De nyeste testene og anmeldelsene
  • De siste 12 utgavene av bladet digitalt
  • Det trykte bladet levert på døra
Alt innholdet i Fordelssonen er utvalgt av Komputer for alles redaksjon og kan fritt lastes ned av bladets abonnenter. Vår eksperter har testet det med markedets ledende sikkerhetsverktøy for å sjekke at det er 100 prosent fritt for virus og andre sikkerhetstrusler, slik at det er trygt på bruke det på pc-en. Som abonnent på Komputer for alle kan du alltid bruke supporttjenesten vår til å stille spørsmål om programmer og annet innhold i Fordelssonen. Du finner supporttjenesten på komputer.no/support.